Türkiye Doğu Akdeniz'in Yarısını Kapattı

Türkiye, Barbaros Hayreddin Paşa sismik araştırma gemisinin araştırma faaliyetleri ile Doğu Akdeniz'in yarısını Güney Kıbrıs Rum Yönetimi'ne kapattı.

Türkiye Doğu Akdeniz'in Yarısını Kapattı

Türkiye, Barbaros Hayreddin Paşa sismik araştırma gemisinin araştırma faaliyetleri ile askeri tatbikat icra etmek üzere yayınladığı Navtexlerle, Doğu Akdeniz’in yarısını bağladı. Kıbrıs ile Rodos arasındaki 90 bin kilometrekarelik bölümü kapsayan Navtexler, ocak sonuna kadar geçerli.

Rum Fileleftheros gazetesinin aktardığına göre Türkiye, Baf kıyılarının 25 kilometre açıklarından başlayıp batıdan Rodos kıyılarına 75 kilometre, kuzeyde Türkiye kıyılarından Meis Adası’na 15 kilometre, güneyde de 4, 5, 6 ve 7 numaralı parselleri kapsayan alanda, ocak sonuna kadar araştırma ve eğitim faaliyeti yapacak. Barbaros’un faaliyet alanı Yunanistan, Mısır ve Güney Kıbrıs Rum Yönetiminin (GKRY) tek taraflı ilan ettiği sözde Münhasır Ekonomik Bölgenin (MEB) kuzey kesişme noktasına kadar ulaşıyor.

Önceki gün de tatbikat için Kıbrıs’ın güneyindeki 8’inci parseli de kapsayan bir Navtex yayınlayan Türk Deniz Kuvvetleri, Rumlara ‘açık bir mesaj’ iletmiş oldu. Çünkü 8’inci parsel; Total-ENİ şirketleri (6, 8, 11’inci parseller) ile ExxonMobil-Qatar Petroleum (10’uncu parsel) konsorsiyumunun gelecekteki hedefleri olarak değerlendiriliyor. Rum Yönetimi, gelecekteki ruhsatlandırmaları için (7’nci ve 12’nci parseller) 15 şubata kadar sürecek araştırmalarını burada yürütüyor.

2019’DA YEDİ SONDAJ HEDEFLİYORLAR

Rum Yönetimi, 2019-2020 döneminde yedi sondaj çalışması hedefliyor. Şimdilik sadece ABD’li ExxonMobil’in şubat ayında 10’uncu parseldeki ‘Anthea’ veya ‘Glafkos’ hedeflerinden birinde sondaja başlaması kesinleşti.

Fransız Total’in İtalyan ENİ ile yarı yarıya ruhsat sahibi olduğu 6’ıncı parseldeki ‘Kalypso’ sahasında da teyit sondajı yapması bekleniyor. ‘Kalypso’ hedefi için teyit sondajının 7’inci parselden yapılması kuvvetle muhtemel ancak bu, Rum Bakanlar Kurulunun 7’inci parsele talip olan ENİ/Total’a ruhsat verip vermeme kararına bağlı olacak.

Hazırlıklarına önümüzdeki aylarda başlanması beklenen diğer beş sondajdan en az bir veya ikisinin ise 2019 sonlarına doğru başlayıp 2020’de tamamlanacağı belirtiliyor. ENİ ve Total’ın başlattığı ön hazırlıklar, mevcut parsellerdeki hedeflerin seçilmesini de kapsıyor.

ENİ/Total konsorsiyumu 6, 8 ve 11 numaralı parsellerde müşterek, ENİ ise 2, 3 ve 9’uncu parsellerde tam ruhsat sahibi. Ayrıca ENİ, geçen şubat ayında Türk gemilerinin önleme yapması nedeniyle giremediği 3’üncü parseldeki ‘Supia’ hedefinde, planlı sondajının beklediğini bildiriyor.

NAVTEX NEDİR?

Navtex, denizcilere meteoroloji tahminleri, seyir bilgileri, aciliyet, emniyet ve denizde çalışma yapılan sahalar hakkında bilgi veren haberleşme cihaz sistemi. Orta dalga boyu (MF) frekansından yayın yapan Navtex, uluslarası bir fax makinası gibi çalışıyor. 400 deniz mili mesafeye kadar yayın gönderebiliyor. Aynı zamanda Küresel Denizde Tehlike ve Emniyet Sistemi’nin de bir parçası olan Navtex, dört saatte bir, 10 dakikadan kısa süreli yayın yapıyor.

NE YAPACAKLARINI ŞAŞIRDILAR

BARBAROS Hayreddin Paşa sismik araştırma gemisinin, TCG Barbaros Firkateyni’nin refakatinde Doğu Akdeniz’deki faaliyetlerini sürdürmesi Rumları çıldırttı. Rum Yönetiminin BM’deki Daimi Temsilcisi Kornilios Korniliu, BM Genel Sekreteri’ne bir mektup yazarak Türkiye’yi şikayet etmişti. 31 Aralık 2018’de BM Genel Kurulunda yayımlanan mektubun ardından, Barbaros’un faaliyetlerinin gözlem altına alındığı ileri sürüldü. Rum basını ise Türk Deniz Kuvvetleri tarafından yayınlanan araştırma fotoğrafları dayanak göstererek TCG Barbaros’un draftının (geminin tabanı ile su seviyesi arasında kalan mesafe) her noktada eşit olmadığını iddia etti. Görüntünün fotomontaj olduğunu söyleyen Rumlar, araştırma gemisine müdahale edilmesini istedi.

tgb.gen.tr

Tarih:
Diğer Haberler