Starbucks, Hippi Minibüs, Playstation 5 ve Ev Kiraları

Gençliğe iş bulacak, gelecek kaygısını giderecek politikalar hippi minibüsün bagajında değil Atatürk devrimlerinde saklı.

Starbucks, Hippi Minibüs, Playstation 5 ve Ev Kiraları
İbrahim Toraman
İbrahim Toraman
YAZAR

AK Parti Milletvekili Hamza Dağ dün öğle saatlerinde, yakın kadrajdan çekilmiş, üzerinde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın isminin kısaltmasının da yazılı olduğu karton kahve bardağı fotoğrafını “A’dan Z’ye gençlik fotoğrafı” yazısını da iliştirerek Twitter üzerinden paylaştı. Fotoğrafın arka planında ise Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın bir önceki gün, 81 ilden üniversite kazanan gençler ile birlikte Mersin’de gerçekleştirdiği buluşmada arkasında yer alan hippi minibüs bulunuyordu.

Geçtiğimiz haftalarda Cumhuriyet Halk Partisi Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu da Twitter üzerinden paylaştığı videosunda Türk gençliğine vaatlerini sıralamıştı. Cumhuriyet Halk Partisi iktidarının ilk 6 ayında Türk gençliğini, sıfır ÖTV ile alacakları cep telefonu ve PlayStation 5’lerin beklediğini söylemiş yine aynı şekilde gençlerin ilk sıfır otomobilini de sıfır ÖTV ile alacağını vaat etmişti.

AJANSLARIN TASAVVUR ETTİĞİ GENÇLİK
Yukarıda yer alan iki örnek hem iktidar hem de ana muhalefet partisinin yaptığı -büyük oranda ajanslara yaptırdığı- gençlik tahlilinin ve gençliğe yönelik politikalarının aynı bakış açısının ürünü olduğunu ortaya koyuyor. Türk gençliği hem iktidar hem de muhalefet tarafından popüler kültürün ve küreselleşmenin kucağına itilmiş. Her ikisinin de gençlik için vaadi daha çok oyun, daha çok küreselleşme, daha çok tüketim. Alfabenin 29 harfinden uygun gördüklerinin sonuna kuşak kelimesini ekleyip, gençliği kalıplara sığdırmak da cabası.

Reklam ajanslarının yönlendirmesi ve sosyal medyada daha çok beğeni alma yarışı sistem partilerini gençliğin esas sorunlarını saptayıp ve sorunlara çözüm bulmaktan her geçen gün daha da uzaklaştırıyor. Fahiş ev kiraları yüzünden henüz kendine kalacak yer bulamayan gençlere ÖTV’siz PlayStation vaat etmenin ya da dumanı tüten kahve fotoğrafı paylaşmanın izahatı bu olsa gerek. Gençliğin sorunlarının yanı sıra karakterini de analiz eden bu ajansların, anket firmalarının ve siyasilerin bir diğer yanılgısı da burada ortaya çıkıyor.

Z ÇUVALI
Siyasilerin, ajansların, anket firmalarının en gözde kavramı “Z kuşağı”. Z kuşağı diye anlatılmak istenen gençlik genellikle 2000 yılı ve sonrasında doğan gençleri kapsıyor. Aslında Z kuşağının özellikleri ve karakteri değil, Türk gençliğinin özellikleri ve karakteri tartışılıyor.

Z çuvalına herkes bir şey dolduruyor. Sınıfsal özelliklerin -bilinçli ve bilinçsiz- olarak göz ardı edildiği bu tanımlamada bütün gençler tek tip. Hepsinin özgüveni çok yüksek, hepsi asi, hepsinin teknolojiyle arası çok iyi, hepsi apolitik ama aynı zamanda hepsi aşırı muhalif (!). Bu çuvala herkes bir şey koyuyor ama Türk gençliğinin yüzlerce yıldır markası ve mayası olan vatanseverlik kavramı kendisine yer bulamıyor.

Türk gençliğini harflerle kalıba sokup, Türkiye’nin sorunlarından koparıp sosyal medyaya hapsetmeye kalkanlara Türkiye Gençlik Birliği’nin yürüttüğü Mavi Vatan kampanyasına gönüllü olan, HDP’nin kapatılması için imza veren on binlerce genci hatırlatıyoruz. Sadece bu gönüllülerin ve imzacıların “Z Kuşağı” diye tanımladıkları yaş aralığında olması bile bu kavramın ne denli suni olduğunu ve gerçeklerden uzak tespitlere dayandığını göstermekte. Yine “Z Kuşağı” gençlerine yakıştırılan sürekli tüketen damgasına karşı Türk gençliğinin talebinin üretmek olduğunu üniversitelerdeki sıra arkadaşlarımızdan, mahallemizde birlikte büyüdüğümüz arkadaşlarımızın bizzat kendilerinden duyuyoruz. Türkiye Gençlik Birliği’nin geçtiğimiz ay düzenlediği Üretim Kampı’na katılan sözde “Z Kuşağına” mensup, her sabah 6’da uyanıp süt sağan, tarlaya hasada giden, peynir salça yapan “Türkiye’nin geleceğini üreticilerimizle birlikte kuracağız” diyen üniversiteli ve liseli genç arkadaşlarımızdan biliyoruz  

HİPPİ MİNİBÜSLE AŞILAMAYAN SORUNLAR
Türkiye’nin sorunlarını kendi sorunu bilen ve çözümü için elini taşın altına koymaktan geri durmayan Türk gençliğini duyarsız ilan eden, gençliği çözümün dışında tutan ve neoliberal kültürün kucağına atan politikaların ne gençlik nezdinde karşılığı ne de gençliğin sorunlarına çözümü var. Gençliğe iş bulacak, gençliği üretimin merkezine oturtacak, gelecek kaygısını giderecek politikalar hippi minibüsün bagajında değil Atatürk devrimlerinde saklı. Gençliğin kendi geleceğini ön plana koyup ülkesinin geleceğini yok saydığını savunan, vatanından, Atatürk’ten, milli değerlerinden koparmak isteyen söylemlerin karşısında ne mutlu ki, nice tecrübeleri yaşamış ve bizlere doğruyu gösteren büyük kuşaklarımız ve gençliğin temsilcisi, üreten Türkiye’nin üreten gençliğin teşkilatı TGB var. 

İbrahim Toraman

TGB Genel Sekreter Yardımcısı

Tarih:
Diğer Haberler